Siirry pääsisältöön

Pankkipetos: määritelmä, esimerkkejä ja ehkäisy

Hakkeri pimeässä huoneessa kannettavan tietokoneen kanssa, luottokortti kädessään

Petokset ovat aina olleet riski lähes kaikenlaiselle taloudelliselle toiminnalle tai liiketoiminnalle, mutta digitaalisen teknologian ja Internetin kasvu koko elämässämme on lisännyt valtavasti tämäntyyppisten rikosten mahdollista riskiä. Monet huijarit voivat saada haltuunsa pieniäkin henkilökohtaisia tietoja – jopa tietoja, jotka eivät liity suoraan pankkitileihin tai raha-asioihin – voivat aiheuttaa tuhoa uhrin taloudessa ja elämässä.

Tämän seurauksena ihmisten ympäri maailmaa on ollut tärkeämpää tietää pankkisiirtohuijausten uhka ja ryhtyä toimiin pitääkseen itsensä, tietonsa ja rahansa turvassa. Tässä oppaassa käsitellään asiaa yksityiskohtaisesti, mukaan lukien tyypillisiä esimerkkejä pankkihuijausyrityksistä ja parhaita menetelmiä pankkihuijausten estämiseksi.

Mitä on lankahuijaus?

Yleisesti ottaen pankkihuijauksen määritelmä kattaa kaikki petollisen toiminnan yritykset, joihin liittyy kaikenlaista sähköistä viestintää. Vaikka nykypäivänä tämä koskee tyypillisesti sähköposteja, puheluita ja verkkotapahtumia, se sisältää myös puhelimet ja muut perinteiset viestintätavat, jotka perustuvat sähköön.

Sähköisten välineiden käyttö on avaintekijä pankkihuijausten ja postipetosten välillä.

Mitkä ovat tyypillisiä esimerkkejä pankkihuijauksista?

Huijauksia on monia erilaisia, ja niiden käyttämät viestityypit ja taktiikat voivat vaihdella huomattavasti. Useimmat niistä voidaan kuitenkin luokitella johonkin seuraavista neljästä luokasta:

Ennakkomaksu-/pankkisiirtohuijaukset

Tämä on luultavasti ensimmäinen huijaustyyppi, jota ihmiset ajattelevat harkitessaan pankkisiirtohuijauksia. Huijari teeskentelee olevansa köyhä henkilö ulkomailta ja keksii vaikeuksista kertovan tarinan, jonka tarkoituksena on herättää myötätuntoa ja huijata vastaanottaja lähettämään hänelle varoja huijauspankkisiirrolla.Tämä voi väitetysti olla maksu, jotta he voivat lentää vastaanottajan maahan, tai lainaksi liiketoimintamahdollisuutta varten, mutta lopputulos on sama - huijari ottaa rahat ja estää sen jälkeen välittömästi kaikki yhteydenotot.

Tietojenkalasteluhyökkäykset

Tietojenkalasteluhyökkäykset käyttävät sähköposteja tai sosiaalisen median viestejä huijatakseen vastaanottajia jakamaan henkilökohtaisia tietoja huijarin kanssa. He esiintyvät usein luotettuna henkilönä tai yrityksenä, kuten perheenjäsenenä tai ystävänä tai vastaanottajan pankissa.Sähköposti tai viesti sisältää linkin verkkosivulle, joka näyttää aivan tietyn yrityksen tai organisaation sivulta, mutta on erittäin vakuuttava väärennös.
Käyttäjää voidaan pyytää antamaan vain pankin käyttäjätunnus ja salasana, ja se on kaikki, mitä huijarit tarvitsevat päästäkseen pankkitililleen ja takavarikoidakseen varoja.

Työllisyys- ja rekrytointihuijaukset

Joitakin tietojenkalastelun ja tilisiirtohuijausten periaatteita on sovellettu myös työmarkkinoilla. Huijarit käyttävät LinkedInin kaltaisia alustoja rekrytointihuijauksiin, joissa he lähettävät työtarjouksia tai mainoksia, jotka tuovat esiin jännittäviä mahdollisuuksia, jotka vetoavat vastaanottajaan, usein lupauksin korkeista palkoista.Tämän jälkeen huijarit pyytävät henkilötietoja ja tietoja, joiden avulla he "voisivat jatkaa hakuprosessia", tai jopa vääriä käsittelymaksuja.
Kummassakin tapauksessa yrityksiä, joilla on monimutkaisia hakuprosesseja tai joiden verkkojalanjälki on rajallinen tai erittäin epämääräinen, tulee suhtautua tässä suhteessa erittäin varoen.

Aiheeseen liittyvä toiminta

Pankkihuijauksia käytetään usein osana laajempaa ja koordinoidumpaa rikollista toimintaa, kuten Ponzi-huijauksia ja rahanpesua. Näissä rikoksissa on yleensä mukana monia eri henkilöitä ja eri toimintatasoja, jolloin pankkihuijauksilla kerätyt rahat kulkevat sitten useiden muiden tahojen kautta. Näin pyritään pienentämään poliisin ja muiden tutkintaelinten havaitsemisen riskiä.

Suojaa pankkipetoksia vastaan

Kaspersky Premium avulla pysy suojassa pankkihuijausyrityksiltä. Hanki kehittynyt suojaus, joka suojaa taloustapahtumasi ja henkilökohtaiset tietosi.

Kokeile Premiumia ilmaiseksi

Mitä mahdollisia seurauksia pankkihuijaushuijauksilla voi olla?

Ensinnäkin on tärkeää huomata, että viranomaiset ympäri maailmaa työskentelevät väsymättä paljastaakseen pankkihuijauksia ja rankaistaakseen niitä, joilla voi olla valtavia vaikutuksia kaikkiin osapuoliin:

Tekijälle

Rangaistukset kiinni jääneille ovat erittäin ankarat. Esimerkiksi joissakin maissa syylliseksi toteaminen yhdestä verkkohuijaustapauksesta voi johtaa jopa 20 vuoden vankeusrangaistukseen, jonka lisäksi rikolliselle voidaan määrätä raskaita sakkoja, jotta rikolliselle ei jää voittoa. Koska monet huijarit tuomitaan usein useista rikoksista, tämä voi muuttaa rangaistuksen elämän.

Uhrille

Vielä tärkeämpää on, että pankkihuijauksen tai tilisiirtohuijauksen uhriksi joutuneet ihmiset voivat usein huomata, että heidän elämänsä on kaatunut. Mahdolliset seuraukset voivat ulottua kattamaan seuraavat:

  • Talous : kovalla työllä ansaittujen säästöjen aineellinen menetys tai uusin palkkapaketti voi asettaa ihmiset ja heidän perheensä todelliseen lyhytaikaiseen taloudelliseen stressiin.
  • Päivittäiset häiriöt : tilien jäädyttäminen, salasanojen vaihtaminen ja pankkitilien hallinnan palauttaminen voi vaikuttaa jokapäiväiseen toimintaan, kuten elintarvikkeiden ostamiseen tai töihin lähtemiseen, jos maksuja ei ole helppo suorittaa.
  • Varojen takaisinperintä ja luottoluokitus : Vaikka kaikilla hyvillä rahoituslaitoksilla on käytössään petostentorjuntaryhmät ja turvatoimenpiteet, menetettyjen varojen takaisinperiminen voi olla monimutkaista ja vaikeaa. Joissakin tapauksissa, vaikka uhri ei olisikaan syyllinen, pankkihuijaushyökkäys voi vaikuttaa hänen luottoluokitukseensa, minkä kiistauttaminen ja ratkaiseminen luottolaitosten kanssa voi viedä aikaa.
  • Emotionaalinen mullistus : kaikki edellä kuvatut asiat voivat olla uhrille erittäin stressaavaa ja järkyttävää, samoin kuin joutua käsittelemään loukkausta, kun tietää, että tuntematon on vaarantanut henkilökohtaisia tietoja rikollisia tarkoituksia varten.

Mitä minun tulee tehdä, jos joudun pankkihuijauksen uhriksi?

Jos olet joutunut pankkihuijauksen uhriksi, on tärkeää toimia välittömästi. Mitä nopeammin vastaat, sitä parempi mahdollisuus on, että apu on tehokasta ja että vaikutus minimoidaan. Suosittelemme, että suoritat seuraavat neljä vaihetta seuraavassa järjestyksessä:

Ota yhteyttä asianomaisen tilin rahoittajaan

Ilmoita hänelle, että uskot joutuneesi pankkihuijauksen uhriksi. Heidän petostentorjuntatoimensa käynnistyvät tämän jälkeen, ja he saattavat pystyä palauttamaan kaikki tililtäsi suoritetut vilpilliset maksut. He voivat myös pystyä estämään tilisi käyttöoikeuden lyhyellä aikavälillä estääkseen vilpilliset kotiutukset.

Yhteyden ottaminen muihin rahoittajiin

Voit halutessasi ottaa yhteyttä kaikkiin pankkeihin ja rahoittajiin, joiden kanssa olet tekemisissä, jotta he ovat tietoisia tilanteesta. Sinun tulee ainakin käyttää tätä tilaisuutta päivittääksesi kaikki salasanasi ja varmistaaksesi, että ne ovat vahvoja , sekä kirjautumistiedot siltä varalta, että vuotaneet tietosi voivat antaa huijareille mahdollisuuden käyttää useita tilejä.

Ota yhteyttä viranomaisiin ja lainvalvontaviranomaisiin

Koska pankkipalveluntarjoajasi työskentelevät nyt nopeasti rajoittaakseen tietomurron vaikutuksia, sinun tulee nyt ottaa yhteyttä asianomaisiin viranomaisiin. Tämä voi sisältää poliisin ja mitkä tahansa tietyt talous- ja petostentorjuntaelimet maassasi.

Työskentele luotettujen henkilöiden kanssa tarvittaessa lyhytaikaisten varojen saamiseksi

Jos tietomurto aiheuttaa lyhytaikaisia taloudellisia vaikeuksia, pyydä apua perheeltäsi ja ystäviltäsi, joihin luotat (tämä järjestely on hyvä tehdä etukäteen). Ihannetapauksessa he voivat tarjota sinulle varoja tai käyttää suojattua tiliä, jotta voit jatkaa päivittäistä toimintaasi. Voit myös halutessasi keskustella työnantajasi kanssa palkkojen ennakolta ja/tai maksamisesta toiselle tilille, jos se on vaikuttanut tavanomaiseen kohdetiliisi.

Mitkä ovat parhaat menetelmät verkkohuijausten estämiseksi?

Voit tehdä monia eri asioita vähentääksesi pankkihuijausten tai tilisiirtohuijausten riskiä. Jotkut niistä ovat ihmisiä, ja jotkut niistä ovat teknisiä, mutta niillä kaikilla on oma osansa auttaakseen sinua pysymään mahdollisimman turvassa kaikilta tärkeimmiltä esimerkeiltä pankkihuijauksista:

  • Minimoi henkilökohtaisille tiedoille altistuminen : älä luovuta mitään henkilötietoja verkossa, ellei se ole ehdottoman välttämätöntä. Tämä sisältää luottokortti- ja pankkitilitietojen , syntymäajan, koko nimen ja mahdollisten henkilötunnusten tai kirjautumistietojen suojaamisen .
  • Arvioi pankkipalvelujen tarjoajien suojaus : pankkien ja rahoituslaitosten on lain mukaan otettava käyttöön tehokkaita toimenpiteitä petosten estämiseksi tietoturvaominaisuuksista, kuten monitekijätodennuksen, vaatimustenmukaisuusprosesseihin, kuten Tunne asiakkaasi. Jos sinulla on kysyttävää, kannattaa etsiä tietoja palveluntarjoajilta mielenrauhan vuoksi.
  • Varmista yhteyshenkilöiden henkilöllisyydet : erityisesti monet tietojenkalasteluhyökkäykset voivat olla erittäin vakuuttavia sanoessaan, että kyseessä on henkilö tai yritys, johon voit luottaa. Varmista, että olet 100 % varma, että olet tekemisissä laillisen henkilön tai organisaation kanssa, mukaan lukien sähköpostiosoitteiden tarkistus.
  • Ole varovainen linkkien ja liitteiden kanssa : älä koskaan avaa liitteitä tai linkkejä sähköpostiviesteissä tai sosiaalisen median viesteissä, joiden henkilöllisyyttä ei voida täysin varmentaa. Oletetaan, että näihin linkkeihin ja liitteisiin ei voida luottaa, ellei toisin voida todistaa.
  • Ota käyttöön vahva virustorjuntaohjelmisto : monet näistä linkeistä ja liitteistä voivat johtaa viruksiin, jotka juurtuvat tietokoneeseen tai älypuhelimeen, ja ne voivat sitten kaapata henkilökohtaisia tietoja ja pankkitilin tunnistetietoja. Virustorjuntaohjelmisto voi havaita nämä virukset ja auttaa sammuttamaan ne nopeasti, jos tietomurto tapahtuu.
  • Vältä suojaamattomien Internet-yhteyksien käyttöä : huijarit ja muut verkkorikolliset käyttävät usein julkista Wi-Fi-yhteyttä ja muita suojaamattomia yhteyksiä arkaluonteisten tietojen takavarikointiin. Vältä näiden käyttöä tai käytä Virtual Private Network -ratkaisua, kuten Kaspersky VPN Secure Connection .
  • Tutustu identiteettivarkauksien suojausratkaisuihin : monissa tietoturvaratkaisuissa on sisäänrakennettu identiteettivarkauksien suojaustoiminto, joka auttaa estämään pankkihuijausten riskin ennen kuin mikään yritys ehtii vaikuttaa. Esimerkiksi Kaspersky Premium sisältää virustentorjunta-, hakkerointi-, kiristysohjelmien esto- ja henkilöllisyyden suojausominaisuuksia, jotka estävät ennakoivasti mahdolliset pankkihuijausyritykset.

Aiheeseen liittyvät artikkelit:

Aiheeseen liittyvät tuotteet:

Pankkipetos: määritelmä, esimerkkejä ja ehkäisy

Pankkipetos voi osua keneen tahansa, ja seuraukset voivat olla vakavia. Opi pitämään itsesi, tietosi ja rahasi turvassa.
Kaspersky logo

Aiheeseen liittyviä artikkeleita