Koronavirusaalto on johtanut koulujen sulkemiseen ja sosiaalisen kanssakäymisen rajoituksiin ympäri maailmaa. Sen seurauksena lapset viettävät enemmän aikaa verkossa, kun perheet käyttävät teknologiaa oppimiseen, sosiaaliseen kanssakäymiseen ja yhteydenpitoon ulkomaailman kanssa.
Vaikka Internet on osoittautunut arvokkaaksi apuvälineeksi kriisin aikana ja kanssakäyminen elämän eri osa-alueilla on voinut sen avulla jatkua, lasten verkkoturvallisuuden merkitys on samalla kasvanut. Kun koulut ovat kiinni ja monet vanhemmat tekevät töitä kotona, lapset käyttävät Internetiä todennäköisemmin ilman valvontaa.
Tässä artikkelissa kerromme tärkeimmistä lasten verkkoturvallisuusongelmista ja siitä, kuinka voit suojella lapsiasi verkossa.
Kun lapset viettävät pandemian aikana enemmän aikaa verkossa, he ovat entistä alttiimpia mahdollisille riskeille. Lapset kohtaavat verkossa monenlaisia uhkia ja vaaroja. Esimerkkejä:
On helppoa kuvitella olevansa tuntematon Internetissä, ja lapset eivät välttämättä ole tietoisia luomansa digitaalisen jalanjäljen seurauksista. He saattavat esimerkiksi julkaista someprofiilissa itsestään henkilötietoja, joita ei ole syytä pitää julkisesti näkyvillä. Tiedot saattavat vaihdella kiusallisista tilannekuvista kotiosoitteeseen tai perheen lomasuunnitelmiin. He saattavat myös julkaista sisältöä, jota myöhemmin katuvat.
Nettikiusaamista on esimerkiksi uhkaavien tai pilkkaavien viestien lähettäminen sähköpostin, tekstiviestin, sosiaalisen median tai pikaviestimen kautta, murtautuminen sähköpostitilille sekä verkkoidentiteetin varastaminen uhrin loukkaamiseksi tai nöyryyttämiseksi.
Lapset eivät välttämättä ymmärrä, kenen kanssa oikeasti puhuvat. Verkkohyväksikäyttöön voi kuulua seksuaalisesti vihjailevien viestien tai materiaalin lähettäminen ja lasten houkuttelu tosielämän tapaamisiin. Hyväksikäyttäjät saattavat yrittää houkutella lasta sopimattomaan toimintaan tai ottamaan kuvia tai videota, joilla hyväksikäyttäjä sitten uhkailee tai kiristää lasta.
Tämä tarkoittaa sähköpostiviestejä, joilla yritetään huijata ihmisiä klikkaamaan haitallisia linkkejä tai avaamaan liitetiedostoja. Lapsille ne saattavat olla erityisen hankalia tunnistaa, sillä sähköpostit voivat näyttää tulevan tutulta henkilöltä, kuten kaverilta tai perheenjäseneltä. Kalastelua voidaan tehdä myös viestisovellusten tai tekstiviestien avulla ("smishing").
Lapset eivät välttämättä tunnista pelien, sovellusten ja verkkosivustojen sisältämää piilomainontaa. Esimerkiksi mobiilipelit saattavat houkutella lapsia ostamaan virtuaalisia tuotteita vanhempien luottokortilla. Tällaisia pelejä on kutsuttu ryhmäkanteissa "syöttisovelluksiksi".
Tämä tarkoittaa altistumista poliittiselle, uskonnolliselle, seksistiselle tai rasistiselle ääriajattelulle tai radikaalisille mielipiteille.
Tällä saatetaan esimerkiksi tarkoittaa ilmaisessa pelissä näkyvää sopimatonta mainosta, aikuistilanteissa esitettyjä lasten piirroshahmoja tai keskustelupalstaa, jolla keskustellaan lapsille sopimattomista aiheista.
Haittaohjelma on tietokoneohjelmisto, joka asentuu ilman uhrin tietämystä tai suostumusta ja joka suorittaa tietokoneella haitallisia toimintoja. Kyberrikolliset huijaavat usein ihmisiä lataamaan haittaohjelmia. Tietojenkalastelu on yksi huijauskeino, mutta muitakin erityisesti lapsiin vetoavia keinoja käytetään. Esimerkkejä ovat uhrien houkuttelu lataamaan peliksi naamioitu haittaohjelma. Laajalla kaikki laitteet kattavalla tietoturvaohjelmistolla ja asiaankuuluvalla suojauksella voit varmistaa, että lapsesi tietokone on turvassa tällaisilta haittaohjelmilta.
7. Varmista, että sijainteja ei voida määrittää. Lapsia kannattaa kehottaa olemaan lisäämättä kuviin paikkatunnisteita sosiaalisessa mediassa, koska niistä muut näkevät heidän sijaintinsa. Sijaintipalvelut voi kytkeä pois päältä lasten laitteilta, jotta heidän fyysistä sijaintiaan ei voida seurata.
8. Luo selkeät säännöt Internetin sopivalle käytölle: milloin, miksi ja kuinka pitkään.
9. Ole valppaana ja seuraa merkkejä verkkokäyttäytymiseen liittyvästä ahdistuksesta. Selvitä, mistä voit saada tarvittaessa apua. Lapsesi saattaa olla esimerkiksi etäinen, hermostunut tai vihainen Internetin käytön tai viestittelyn jälkeen. Lasten avustusjärjestöt, kuten Yhdistyneen kuningaskunnan NSPCC, Yhdysvaltojen Childnet tai Australian National Centre Against Bullying, tarjoavat opastusta.
Koronaviruksen jatkuva käsittely mediassa saattaa olla lapsesta huolestuttavaa tai ahdistavaa. Monilla luotettavilla järjestöillä, kuten UNICEFilla ja Maailman terveysjärjestöllä (WHO), on sähköistä materiaalia, josta sinä ja lapsesi saatte lisätietoa viruksesta.
Voit tukea lastasi näinä aikoina esimerkiksi seuraavasti:
Commonsense.org-sivustolla ja muilla vastaavilla verkkosivustoilla on paljon toimia ja opetusaineistoa, joiden avulla lapsille voidaan kertoa verkkoturvallisuudesta. Toiminta on jaettu ikäryhmien mukaan, jotta löydät helposti lapsellesi sopivan materiaalin. Esimerkkejä aiheista:
AFT:llä eli Yhdysvaltojen opettajien ammattiyhdistysliikkeellä on myös hyödyllistä verkkoturvallisuusmateriaalia, jota voit selata lapsesi kanssa. Voit myös katsoa tietoa Childnet- ja Internet Matters -sivustoilta sekä Australian verkkoturvallisuusvaltuutetun opetusmateriaalista.
Suosittelemme myös, että teet lastesi kanssa "nettisopimuksen", jossa määritellään, mitä Internetissä saa ja ei saa tehdä. Allekirjoittakaa se yhdessä ja laittakaa se jonnekin näkyville muistutukseksi kaikille. On myös tärkeää tasapainottaa verkossa vietettyä aikaa tekemällä asioita muualla, kuten ulkona (jos mahdollista).
Pandemian aikana vanhempia ja huoltajia kuormittavat lisääntyneet taloushuolet ja tasapainottelu etätyöskentelyn ja etäopetuksen kanssa. Tässä tilanteessa voi olla haastavaa tukea ja valvoa lapsia ja heidän tekemisiään verkossa. Hämmennyksen keskellä on vaikeaa ja stressaavaa pitää kotitalous toimintakykyisenä ja lapset turvassa Internetissä. Siksi on tärkeää keskustella lasten kanssa avoimesti verkkoturvallisuudesta:
Jos epäilet jonkun lähettäneen lapsellesi sopimattomia viestejä, tee asiasta ilmoitus poliisille. Jos lastasi kiusataan netissä, tee siitä ilmoitus asianomaisille viranomaistahoille. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ilmoitus tehdään hallituksen Stop Bullying -hankkeen kautta.
Muista myös, että yhteydenpito muihin on pandemian aikana tärkeämpää kuin koskaan. Nyt on erinomainen aika olla ystävällinen ja empaattinen verkossa ja luoda lapsille mahdollisuuksia turvalliseen ja positiiviseen verkkokanssakäymiseen kavereiden ja perheen kanssa – sekä sinun kanssasi.
Aiheeseen liittyviä artikkeleita: