Siirry pääsisältöön

Mitä tietojen eheys on ja miksi se on tärkeää?

Yksittäinen osoittaa tietojen eheyttä näytöllä

Data ei ole koskaan ollut tärkeämpää kaikkialla ympärillämme olevaa maailmaa. Vaikka saatat ajatella, että sinulla on laadukasta dataa, onko sinulla myös tietojen eheys?

Tietojen eheydellä tarkoitetaan ponnisteluja, joilla tiedot pidetään aina tarkkoina, luotettavina ja johdonmukaisina riippumatta siitä, miten niitä säilytetään, kerätään ja käytetään. Koska kyberturvallisuuden eheyteen vaikuttavia muuttujia on niin paljon ja tietomäärät kasvavat koko ajan, tiedon eheyden merkitys liiketoiminnan sujuvalle toiminnalle vain kasvaa tulevina kuukausina ja vuosina.

Joten miten tämä toimii käytännössä, ja miten voit varmistaa, että tietosi eheys on paras mahdollinen? Tässä artikkelissa tarkastellaan tietojen eheyden etuja, riskejä ja sen ylläpitämistä pitkällä aikavälillä.

Miten tiedon eheys toimii?

Käytännössä tietojen eheyttä ylläpidetään käyttämällä tietokantoja, joihin sovelletaan erilaisia toimenpiteitä ja suojatoimenpiteitä. Nämä toimenpiteet toteutetaan ja valvotaan eri ratkaisuilla riippuen tietotyypeistä ja mihin sitä tarvitaan. Näitä ovat toimitusketjun hallintajärjestelmät (SCM), toiminnanohjausjärjestelmät (ERP) ja asiakkuuksien hallintajärjestelmät (CRM).

On tärkeää erottaa nämä kaksi tiedon eheystyyppiä, jotka molemmat ovat tärkeitä tietojen maksimaalisen potentiaalin hyödyntämiseksi:

Fyysinen eheys

Fyysisellä eheydellä tarkoitetaan tietojen pitämistä täydellisinä ja oikeina tallennettaessa ja haettaessa sekä sen suojaamista kaikilta konkreettisilta vaaroilta. Näitä voivat olla palvelimien ja kiintolevyjen kuluminen, tietojen maantieteelliseen sijaintiin vaikuttavat luonnonkatastrofit, sähkökatkokset ja tietokantojen toimintaa häiritsevät hakkerit .

Looginen eheys

Looginen eheys kattaa vähemmän konkreettisen puolen ja varmistaa, että tiedot eivät muutu käytön aikana. Tämä sisältää kokonaisuuden eheyden, joka estää tietojen päällekkäisyyden; verkkotunnuksen eheys, joka varmistaa tarkkuuden; viite-eheys, joka varmistaa asianmukaisen säilytyksen ja käytön; ja käyttäjän määrittämä eheys, jossa sääntöjä ja rajoituksia sovelletaan sen varmistamiseksi, että tietoja käytetään oikein ja aiottuun tarkoitukseen.

Mitä hyötyä tiedon eheydestä on?

Ilman tiedon eheyttä datan täyttä arvoa ei voida realisoida lähes kaikissa kuviteltavissasi tiedonkäyttötapauksissa, kuten:

Tuotteen/palvelun laatu

Tietojen eheyden ansiosta loppukäyttäjät ja asiakkaat saavat odottamansa palvelun, olipa kyseessä sitten heidän talouselämänsä käyttö lausuntoja rahoitussovelluksessa tai saada henkilökohtaisia suosituksia vaatteista muotiliikkeestä. Kaikki tämä on elintärkeää asiakkaiden luottamuksen maksimoimiseksi sekä itse organisaatioon että heidän kykyynsä käsitellä tietoja oikein. Aikana, jolloin ostosten tekeminen ja kilpailijoiden vaihtaminen ei ole koskaan ollut helpompaa, tällä voi olla suuri merkitys sovelluksen tulokseen tai yleiseen menestykseen.

Käyttäjien turvallisuus ja yksityisyys

Monentyyppiset tiedot ovat erittäin arkaluonteisia, kuten terveydenhuollon elinten käsittelemät potilastiedot tai pankkiyritysten tallentamat ja käsittelemät taloustiedot. Lisäksi yleisö on tietoisempia tietosuojasta ja käytöstä kuin koskaan ennen ja odottaa yritysten ja organisaatioiden pitävän tiedot turvassa. Tietojen eheystoimenpiteet, jotka pitävät tiedot täsmällisinä ja johdonmukaisina, varmistavat elintärkeän turvallisuuden.

Vähemmän virheitä ja virheitä

Tietojen eheysongelmat syntyvät usein yksinkertaisten inhimillisten virheiden kautta. Nämä voivat vaihdella tietojen syöttämisestä tietokantaan, virheellisten tietojen syöttämiseen, jo olemassa olevien tietojen monistamiseen tai sovittujen protokollien ja menettelytapojen vastaiseen toimintaan. Tämä voi johtua kokemuksen puutteesta, huolellisuuden puutteesta tai yksinkertaisesti vahingossa, mutta nämä kaikki ovat virheitä, jotka tiedon eheys voi kitkeä lähteessä.

Sujuvat toiminnalliset työnkulut

Kun tietojen eheys ei ole kunnossa, liiketoimintaprosessit eivät toimi niin nopeasti ja sujuvasti kuin niiden pitäisi. Lisäksi ongelmien korjaaminen voi viedä aikaa, rahaa ja vaivaa, mikä voi johtaa lisähäiriöihin. Tämän seurauksena ennakoivilla toimenpiteillä tietojen eheyden varmistamiseksi voi olla suuri vaikutus kaiken toimimiseen saumattomasti.

Entistä tehokkaampi määräysten noudattaminen

Monilla toimialoilla on tiukat lakisääteiset vaatimukset tietojen keräämisestä, tallentamisesta ja käsittelystä, kuten rahoitus- ja terveydenhuoltoalalla – ennen kuin harkitaan laajempia sääntöjä, kuten EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR). Tietojen eheys voi auttaa organisaatioita täyttämään nämä vaatimukset ja helpottaa eheyden ja läpinäkyvyyden osoittamista sääntelyviranomaisille, tarkastajille ja muille sidosryhmille, mikä parantaa entisestään organisaation mainetta.

Mitä eroa on tietojen eheydellä ja laadulla?

Tietojen eheys vs. tiedon laatu on yleinen harhakäsitys, ja koska ne liittyvät niin läheisesti toisiinsa, on tärkeää erottaa nämä kaksi toisistaan. Tiedon eheydellä itsessään tarkoitetaan tiedon tarkkuutta ja yhdenmukaisuutta sen elinkaaren aikana sekä sen säilyttämistä alkuperäisessä tilassaan ilman luvattomia muutoksia. Tiedon laadulla puolestaan on kyse siitä, miten tarkkuus, täydellisyys ja saavutettavuus palvelevat tietojen aiottua tarkoitusta.

Mitkä ovat suurimmat tietojen eheysriskit?

Keräämisen, tallennuksen ja siirron yhteydessä on aina olemassa riskejä, että tietojen eheys vaarantuu, olipa kyseessä tietojen menettäminen, varastaminen, vahingoittuminen tai muuttaminen. Tärkeimmät varottavat riskit ovat:

Inhimilliset virheet

Kuten mainittiin, inhimillinen virhe voi johtaa tietojen eheyden vaarantumiseen. Lisäksi, jos ihmiset eivät ymmärrä tehneensä virheitä tai päättävät olla ilmoittamatta virheistä kostotoimien tai työpaikkansa menettämisen pelossa, näillä harmittomilla virheillä voi olla kauaskantoisia seurauksia.

Tietoverkkohyökkäykset

Tietoverkkorikollisuuden riski kasvaa koko ajan, kun yhä kehittyneempiä hyökkäyksiä kohdistetaan tietokantoihin tarkoituksenaan kaapata, häiritä tai tuhota niiden sisältämät tiedot. Onnistuneen hyökkäyksen seuraukset voivat olla operatiivisia (jos tietoja ei ole saatavilla tai se on vioittunut), maineeseen kohdistuvia (jos tietomurrosta julkistetaan) ja taloudellisia (jos organisaatio joutuu lunastamaan tiedot ja/tai jos yritys menetetään häiriön seurauksena). häiriö).

Tiedonsiirtoongelmia

Tiedot voivat vioittua siirrettäessä paikasta toiseen, ja tämä voi usein tapahtua tietokantapaikkojen välillä, eli kun tiedot näkyvät kohdetaulukoissa mutta eivät lähdetaulukoissa. Kun nämä tapahtumat tapahtuvat, vahingot voivat usein olla merkittäviä ja niiden korjaaminen voi viedä aikaa.

Laitteiston toimintahäiriö

Kuten edellisessä kohdassa, huonosti toimivat laitteistot voivat vahingoittaa tietoja tai tehdä niistä käyttökelvottomia. Tämä voi johtua ikääntyvistä laitteista, jotka eivät enää kestä niiltä vaadittavia työkuormia.

Tietojen redundanssi

Jos tietoja ei enää tarvita tietokannassa, se vain häiritsee ja monimutkaistaa tiedonhallintaan liittyviä prosesseja. Lisäksi, jos kyseiset tiedot otetaan huomioon analysointia suoritettaessa, se voi johtaa tulosten epätarkkuuksiin, jotka heikentävät olennaisesti kaiken datan eheyttä.

Huono tietokannan suunnittelu

On tärkeää, että tietokannat on rakennettu oikein tietojen eheyden säilyttämiseksi ja virheiden ja tahattomien yhteensopivuusvirheiden riskin vähentämiseksi. Vaikka tietokantasuunnitelmat voivat aluksi sopia tarkoitukseensa, näin ei välttämättä ole, koska tietomäärät kasvavat ja uutta tietoa integroidaan.

Suojaa yrityksesi tietojen eheydellä

Estä viruksia, haittaohjelmia, troijalaisia, kiristysohjelmia ja muita uhkia vahingoittamasta laitteitasi ja tietojasi.

Kokeile KSOS:ää ilmaiseksi

Tietojen eheyden varmistaminen

Voit varmistaa tietojesi eheyden useiden käytännön ja teknisten toimenpiteiden avulla varmistaaksesi, että tietojesi eheys säilyy vuosia. Mikään niistä ei ole yksinään kattava ratkaisu, mutta niiden yhdistelmä on hyvä vaihtoehto:

Varmuuskopiot

Tietojen säännöllinen varmuuskopiointi on olennainen osa parhaita tietoturvakäytäntöjä. Sillä on kuitenkin erityistä arvoa varmistettaessa tietojen eheyttä, koska se minimoi riskin tietojen katoamisesta pysyvästi odottamattomien tapahtumien vuoksi. Mitä useammin tietoja varmuuskopioidaan, sitä pienempi riskitaso on; Tämä auttaa myös vähentämään kiristyshaittaohjelmien vaikutuksia, koska organisaatioilla on uusimmat varmuuskopiotiedot, joihin voidaan vaihtaa sen sijaan.

Salaus ja kulunvalvonta

Kukaan ei saa päästä käsiksi tietoihin, joita ei tarvita. Siksi tietojen salassa pitäminen ja käyttöoikeuksien valvonnan tiukentaminen ovat olennainen osa tietojen eheyden ylläpitämistä. Hyvä tapa edetä on "nolla luottamusta" -lähestymistapa, jossa kaikki käyttö katsotaan luvattomiksi, kunnes käyttäjä voi todistaa toisin käyttöoikeustiedoillaan. Tämä minimoi riskin siitä, että huonot toimijat esiintyvät käyttäjinä, hakkeroivat järjestelmiä ja pääsevät käsiksi tietoihin omiin haitallisiin tarkoituksiinsa.

Varmentaminen ja validointi

Tietojen todentaminen ja vahvistaminen on olennaista sen varmistamiseksi, että ne ovat tarkkoja, varsinkin kun ne tulevat tuntemattomista lähteistä tai jotka eivät ole aiemmin osoittaneet luotettavuutta tietojen tarkkuuden suhteen. Validointi varmistaa, että tiedot täyttävät ennalta määritetyt ehdot syöttöhetkellä, kun taas varmennusprosessit varmistavat, että tiedot vastaavat edelleen kyseistä kriteeriä pitkällä aikavälillä – myös silloin, kun kriteerit ja tiedon käyttötapaukset muuttuvat.

Päällekkäisyyden poistaminen

Mahdollisten päällekkäisten tietojen poistaminen ei ole tärkeää vain toiminnan kannalta – se on myös tärkeä tietoturvaprosessi. Aivan liian usein suojattujen tietokantojen tiedot kopioidaan suojaamattomiin paikkoihin, kuten asiakirjoihin, laskentataulukoihin ja jopa sähköposteihin. Suojaamattomien versioiden poistaminen pitää arkaluonteiset tiedot organisaation suojaustoimenpiteiden rajoissa.

Koulutus

Hyvä kyberturvallisuus alkaa ihmisistä, ja suuria tietomääriä päivittäin käsittelevien on tiedettävä, mitä heidän tulee tehdä säilyttääkseen tietojen eheyden. Säännöllinen kyberturvallisuuskoulutus pitää heidät ajan tasalla, auttaa heitä ymmärtämään tyypilliset tiedon eheysongelmien lähteet ja auttaa luomaan puitteet parhaille käytännöille ja tiedon eheysprotokollille.

Säännölliset tarkastukset

Kun tietojen eheysongelma ilmenee, sen nopea selvittäminen voi auttaa minimoimaan vaikutuksen ja varmistamaan, ettei ongelma toistu. Vahvat raportointimenettelyt ja hyvä kirjausketju nopeuttavat ja helpottavat vaikutusten kohteena olevien tietojen vaiheiden jäljittämistä. Tämä voi auttaa tietoturvatiimiä paikantamaan, missä, milloin, miten ja miksi tapaus tapahtui – ja toivottavasti myös kuka.

Vahvoja tietoturvaratkaisuja

Kaikki edellä mainitut tulee yhdistää uusimpiin ja tehokkaimpiin saatavilla oleviin tietoturvaratkaisuihin, jotka voivat käynnistyä välittömästi, kun havaitaan ongelma, kuten haittaohjelmat tai luvaton käyttö. Kaspersky Security for Endpoint on suunniteltu estämään luvaton käyttö, suojaamaan haittaohjelmilta ja varmistamaan tietojen eheys päätepisteiden ja tallennusjärjestelmien välillä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit:

Aiheeseen liittyvät tuotteet:

Mitä tietojen eheys on ja miksi se on tärkeää?

Tietojen eheyden ylläpitäminen on ratkaisevan tärkeää sujuvan toiminnan varmistamiseksi, virheiden estämiseksi ja arkaluonteisten tietojen suojaamiseksi. Tutustu miten se toimii käytännössä.
Kaspersky logo

Aiheeseen liittyviä artikkeleita