Siirry pääsisältöön

Toimitusketjun hyökkäysten esto

Toimitusketjun hyökkäyskuvake havainnollistaa palvelimia, joiden yhteydet edustavat toimittajan ja toimittajan riskejä.

Toimitusketjun turvallisuus on kasvava huolenaihe muuttuvassa geopoliittisessa ympäristössä. Useimmat organisaatiot työskentelevät kolmansien osapuolten kanssa – usein eri maissa – hallitakseen järjestelmiään sekä luodakseen, valmistaakseen ja toimittaakseen tuotteitaan. Tämä tarkoittaa kuitenkin, että toimitusketjun haavoittuvuus on todellinen uhka, joka voi vaikuttaa yrityksen toimintaan. Ongelma on erityisen ajankohtainen nyt, kun yritykset luottavat yhä enemmän pilvipalveluihin , kuten Open AI ja Meta, jotka kaikki voivat luoda merkittäviä uhkia.

Useat maat ottavat nyt suojatun toimitusketjun hallinnan kansalliselle asialistalle hyväksymällä suosituksia ja lainsäädäntöä näiden tärkeiden maailmanlaajuisten verkostojen eheyden varmistamiseksi. Yrityksillä on kuitenkin edelleen velvollisuus hallita toimitusverkkojaan tehokkaasti, varsinkin kun monia liiketoimintoja hallitaan verkossa ja pilvessä.

Katsotaanpa, mitkä toimitusketjun haavoittuvuudet ovat kriittisimpiä nykypäivän liiketoimintaympäristössä ja miten näitä riskejä voidaan pienentää.

Mikä on toimitusketjuhyökkäys?

Toimitusketjuhyökkäykset ovat erityisiä kyberuhkia, joissa hyökkääjät murtautuvat organisaation verkkoon hyödyntämällä sen toimitusketjun haavoittuvuuksia. Vaikka useimpien yritysten on työskenneltävä ulkopuolisten toimittajien kanssa, nämä ulkoiset toimittajat vaativat usein arkaluonteisia tietoja yritykseltä integroidakseen ne järjestelmiinsä. Jos toimittaja vaarantuu, kaikki heidän asiakkaansa – heidän kanssaan työskentelevät yritykset – voivat myös kärsiä tietomurroista .

Toimitusketjun kyberhyökkäystyypit

Toimitusketjun hyökkäys voi esiintyä monessa muodossa riippuen siitä, missä ketjun kohdassa – ja miten – hyökkääjä päättää hyökätä yritykseen. Joitakin esimerkkejä toimitusketjun hyökkäyksistä ovat:

  • Haittaohjelmat : monet toimitusketjuhyökkäykset suoritetaan virusten, kiristysohjelmien ja muiden haittaohjelmien kautta.
  • Tietojenkalasteluhyökkäykset : voivat sisältää manipulointitekniikoiden käyttämistä yrityksen työntekijöiden manipuloimiseksi paljastamaan arkaluonteisia tietoja tai käyttäjätunnuksia.
  • DDoS (Distributed Denial of Service) : DDoS-hyökkäykset estävät organisaation verkon runsaalla liikenteellä aiheuttaen suuria häiriöitä, jotka pysäyttävät toimitusketjut.
  • Toimittajien vaarantaminen : Tässä tapauksessa toimitusketjun tietoturva vaarantuu kohdistamalla heikkouksiin yrityksen toimittajaverkostoissa.
  • Toimittajahuijaus : Epäluotettavat toimittajat voivat tarjota tuotteita ja palveluita, joiden toimitusketjun tietoturva on heikentynyt.
  • Ohjelmiston peukalointi : Hyökkääjät voivat manipuloida aitoja ohjelmia ja aiheuttaa haavoittuvuuksia, joita voidaan myöhemmin hyödyntää hyökkäyksiin.
  • Tietojen manipulointi : hyökkääjät tarkoituksella väärentävät tietoja yrityksen toimitusketjussa.
  • Verkkomurrot : nämä vaarantavat toimittajien ja asiakkaiden väliset verkot tai toisiinsa yhdistetyt laitteet; Tämä voi sisältää IoT-laitteita ja verkkolaitteita.

Toimitusketjun haavoittuvuudet

Kun toimitusketjut monimutkaistuvat, kyberturvallisuuden haasteet lisääntyvät vastaavasti toimitusketjuissa. Tässä on joitain tämän hetken kiireellisimmistä suojatun toimitusketjun hallinnan ongelmista:

  1. Aiempaa parempi toimittajan suorituskyky, joka johtuu poliittisesta tai taloudellisesta riippuvuudesta tai altistumisesta luonnonkatastrofeille.
  2. Monimutkainen kysynnän suunnittelu, joka johtuu siitä, että kysyntää ei voida ennustaa tarkasti.
  3. Ammattitaitoisesta työvoimasta on pulaa maailmanlaajuisesti, kriittisintä toimitusketjun tietoturvavalvonnan ja parhaiden käytäntöjen ymmärtämisessä.
  4. Epävakaa talous, kiihtyvä inflaatio ja ennakoitavissa oleva hinnoittelu vaikeuttavat neuvotteluja toimittajien kanssa ja tehokkaan varaston hallintaa.
  5. Vaikeasti navigoitava maailmanlaajuisten ja paikallisten pakotteiden ja määräysten verkosto.
  6. Geopoliittiset jännitteet voivat häiritä tai monimutkaistaa toimitusketjuja.
  7. Mahdollista vahingoittaa mainetta toimittajien välisten ympäristö-, yhteiskunta- ja hallintokäytäntöjen (ESG) vuoksi.
  8. Muuttuvan ilmaston aiheuttamat mahdolliset luonnonkatastrofit.
  9. Kasvaneet kyberriskit, jotka johtuvat toimittajien ja organisaatioiden liiallisesta riippuvuudesta pilveen ja muihin digitaalisiin teknologioihin.

Suojaa yrityksesi toimitusketjun hyökkäyksiltä – Varmista suojattu viestintä jo tänään!

Varmista suojattu viestintä ja edistynyt uhkasuojaus suojautuaksesi toimitusketjun hyökkäyksiltä.

Kokeile KSOS for Free

Employees -sovellusta ja toimitusketjun haavoittuvuutta

Työntekijöiden tulee olla kriittinen puolustuslinja toimitusketjun hyökkäysten ehkäisyssä yrityksille. Heillä saattaa olla pääsy yrityksen arkaluonteisiin tietoihin tai kirjautumistiedot, jotka antavat käyttöoikeuden näihin tietoihin. Tästä syystä jotkin toimitusketjun hyökkäykset kohdistuvat työntekijöihin ja tekevät heistä tahattomia hyökkäysvektoreita. Näissä hyökkäyksissä käytetään usein tietojenkalasteluviestejä ja manipulointia kolmannen osapuolen toimittajan verkkoon pääsyyn ja kohdeyrityksen verkkoon soluttautumiseen.

Tästä syystä on olennaista, että yritykset – ja toimitusketjussa toimivat tavarantoimittajat – varmistavat, että työntekijät ymmärtävät toimitusketjun tietoturvan parhaat käytännöt. Tämä suojaa yritystä ja sen asiakkaita.

Monet yritykset toteuttavat tiukkoja työntekijöiden tietoisuutta lisääviä koulutusohjelmia osana toimitusketjun kestävyysstrategioitaan. Näitä voivat olla:

  • Tosimaailman esimerkkejä havainnollistamaan toimitusketjun hyökkäysten toimintaa.
  • Yleiset tietojenkalasteluhuijaukset ja manipulointitekniikat.
  • Interaktiivinen koulutus, joka tehostaa oppimista.
  • Tietyt uhat, kuten haittaohjelmat .
  • Käyttöoikeuden valvonnan käyttöönotto, jotta työntekijät tietävät, kenellä on oltava pääsy mihinkin tietoon.
  • Opi työskentelemään turvallisesti ulkopuolisten toimittajien kanssa, kuten turvallisuusvaatimusten määrittäminen ja säännöllisten tarkastusten suorittaminen.
  • Kuinka hallita ja jakaa arkaluonteisia tietoja asianmukaisesti, mukaan lukien henkilöllisyyden vahvistaminen.
  • Turvallisten viestintämenetelmien merkitys.

Kaspersky tarjoaa useita koulutusohjelmia ja työkaluja, joista toimittajat voivat auttaa lisäämään työntekijöiden tietoisuutta kyberturvallisuudesta toimitusketjuissa. Esimerkiksi Kaspersky Security Awareness Tool arvioi työntekijöiden kyberturvallisuustaitoja, kun taas Kaspersky Automated Security Awareness Platform tarjoaa arvokasta tietoa verkkouhkien, kuten tietojenkalastelun, torjumisesta ja mainevaurioiden estämisestä.

Toimitusketjun turvallisuuden tärkeimmät vaiheet

Yritykset voivat tehdä useita asioita parantaakseen tietoturvaketjun turvallisuutta liiketoiminnassaan. Alla on joitain suosituimmista toimenpiteistä:

  1. Ota käyttöön hunajamerkkejä, jotka toimivat houkuttimina hyökkäysten varalta ja varoittavat organisaatioita tietomurtoyrityksistä.
  2. Käytä kestävää pilvitietoturvaratkaisua.
  3. Käytä tehokasta etuoikeutettujen käyttöoikeuksien hallintakehystä estääksesi yleisen hyökkäyssarjan liikkumisen sivusuunnassa verkon läpi löytääksesi etuoikeutettujen tilien arkaluonteisia tietoja varten. Tämä voi sisältää kolmannen osapuolen vuotojen havaitsemisen, Identity Access Managementin käyttöönoton ja kaiken sisäisen tiedon salauksen .
  4. Kouluta henkilöstöä yleisistä toimitusketjun tietoturvauhista, kuten tietojenkalasteluhuijauksista, manipuloinnista, DDoS-hyökkäyksistä ja kiristysohjelmista.
  5. Ota käyttöön Zero Trust -arkkitehtuuri, joka sallii immateriaalioikeuksien käytön vasta, kun yhteyspyynnöt ovat läpäisseet tiukat arvioinnit – tästä on hyötyä myös etätyössä.
  6. Tunnista ja lievennä mahdolliset sisäiset uhat – vaikka haastavakin, säännöllinen työntekijöiden sitoutuminen ja avoin työkulttuuri voivat olla hyödyllisiä tunnistamaan yrityksen laajuiset ongelmat ennen kuin työntekijät muuttuvat vihamielisiksi ja mahdollisesti haitallisiksi.
  7. Tunnista haavoittuvat resurssit puhumalla toimittajille ja kartoittamalla mahdollisia hyökkäysvektorit.
  8. Rajoita arkaluonteisten tietojen käyttöä minimoimalla etuoikeutettu käyttöoikeus ja kirjaa kaikki työntekijät ja toimittajat, joilla on pääsy arkaluonteisiin tietoihin.
  9. Varmista, että toimittajilla on käytössään sisäiset suojaustoimenpiteet hahmottelemalla sopimuksissa tiedon saantia ja käyttöä koskevat standardit ja vaatimukset – kerro nimenomaisesti, että organisaatiolle on ilmoitettava, jos toimittaja joutuu tietoturvaloukkaukseen.
  10. Monipuolista toimittajia vähentääksesi mahdollista toimitusketjun haavoittuvuutta.
  11. Oletetaan, että tietomurrot ovat väistämättömiä ja suojaavat työntekijöitä, prosesseja ja laitteita tietomurroilta – tämä voi sisältää virustorjuntaohjelmiston, monitekijätodennuksen ja hyökkäyspinnan valvontaratkaisut.
  12. Ymmärrä, miten maailmanlaajuinen työvoimapula voi vaikuttaa toimitusketjuihin, ja löydä tätä varten toimitusketjun kestävyysstrategioita.

Laillistaminen ja toimitusketjun turvallisuus

Vaikka useimmat toimitusketjuun liittyvät näkökohdat keskittyvät yrityksiin, monet hallitukset huomioivat ja toteuttavat kansallisia turvallisuustoimenpiteitä. Tämä johtuu siitä, että toimitusketjuun liittyvillä ongelmilla voi olla merkittäviä kansallisia vaikutuksia.

Alla on yleiskatsaus siihen, miten jotkin maat pyrkivät parantamaan toimitusketjun turvallisuutta:

EU

EU pyrkii tehostamaan toimitusketjun turvallista hallintaa uudella NIS2 - direktiivillään . Tässä hahmotellaan kolme mekanismia toimitusketjun turvallisuuden parantamiseksi: koordinoitu riskinarviointi EU:n tasolla; kansallinen riskinarviointi kansallisella tasolla jäsenvaltioiden osalta; sekä yritysten sisäiset riskiarvioinnit.

NIS2-direktiivin noudattaminen voi edellyttää yrityksiä:

  • Harkitse kunkin toimittajan haavoittuvuuksia, mukaan lukien kyberturvallisuuskäytännöt.
  • Suorittaa kriittisten toimitusketjujen riskinarvioinnit 22 artiklan 1 kohdan mukaisesti ja – mikä tärkeintä – ottaa tulokset huomioon; Seurauksena voi olla taloudellisia seuraamuksia, jos jäsenvaltiot tai yritykset eivät tee tätä.
  • Luoda ja päivittää luettelo keskeisistä toimijoista ja varmistaa, että ne noudattavat direktiivin vaatimuksia.
  • Ymmärrä kansalliset kyberturvallisuusstrategiat.
  • Ymmärrä EU:n CSIRT-verkoston laajuus. Verkon avulla voidaan valvoa Internetiä käyttäviä resursseja.
  • Kiinnitä huomiota direktiivin painotuksiin tiedontaltion ja -käsittelyn ohjelmistotoimittajissa, kyberturvallisuuden hallinnassa ja ohjelmistojen muokkauksissa.
  • Tunnista riskit ja toteuta asianmukaisia torjuntatoimenpiteitä.
  • Käytä selkeää prosessia vaaratilanteiden raportoimiseksi – ja tee se ajoissa
  • Tee yhteistyötä toimittajien kanssa kyberturvallisuusriskien tunnistamiseksi ja vähentämiseksi.
  • Aseta toimitusketjun tietoturvaa koskevat odotukset toimittajille ja suorita säännöllisiä vaatimustenmukaisuuden tarkastuksia.

Iso-Britannia

Iso-Britannia painottaa voimakkaasti kyberturvallisuutta erityisesti toimitusketjuissa. Kansallinen kyberturvallisuuskeskus on luonut Cyber Assessment Frameworkin, joka hahmottaa kyberuhkien lieventämisstrategioita. Viitekehyksen Cloud Security Guidancen periaate 8 viittaa erityisesti toimitusketjun tietoturvan parhaisiin käytäntöihin ja pilvipalveluihin, jotka ovat erityisen herkkiä hyökkäyksille.

Tässä olevat neuvot viittaavat siihen, että yritykset ymmärtävät:

  • Miten heidän tietojaan jaetaan toimittajien kanssa ja kuinka he käyttävät niitä
  • Onko asiakastiedot osa tätä
  • Miten toimittajan laitteilla ja ohjelmistoilla on asianmukaiset suojaustoimenpiteet
  • Kuinka arvioida toimittajan riskit
  • Kuinka valvoa tietoturvan noudattamista toimittajien kanssa

Edellä mainitussa hallituksen ohjeessa ehdotetaan useita toteutustapoja pilvipalveluita käytettäessä, mukaan lukien:

  • Pilvipalvelujen erottelun ymmärtäminen, joka voidaan rakentaa kolmannen osapuolen IaaS- tai PaaS-tuotteisiin.
  • Tietojen herkkyys tulee ottaa huomioon riskinarviointia tehtäessä, erityisesti käytettäessä kolmannen osapuolen palveluita.
  • Tarkastellaan, miten kolmannen osapuolen palvelut kuvaavat tiedonjakosuhdetta ja varmistetaan, että se on GDPR:n mukainen.

Vinkkejä parhaiden käytäntöjen estämiseksi toimitusketjun hyökkäysten estämiseksi

Vaikka toimitusketjun tietoturvauhkia ei voi poistaa, on olemassa tapoja pienentää riskejä, erityisesti kiinnittämällä huomiota toimittajiin. Organisaatioille voi olla hyödyllistä:

  1. Suorittaa ja valvoa säännöllisesti kolmansien osapuolien toimitusketjun riskien arviointeja.
  2. Tunnista ja lievennä mahdolliset kolmannen osapuolen tietomurrot tai vuodot, jotka voivat johtaa toimitusketjuhyökkäyksiin.
  3. Määrittele riskiprofiili kullekin toimittajalle ja ryhmittele toimittajat uhan tason/tyypin mukaan.
  4. Luokittele toimittajat haavoittuvuuden, tietojen saatavuuden ja liiketoimintaan kohdistuvien vaikutusten perusteella.
  5. Arvioi toimitusketjun hallinta tutkimuksilla ja käynneillä.
  6. Tunnista toimittajan järjestelmien haavoittuvuudet ja pyydä parannuksia.
  7. Arvioi toimittajien toimittamien tuotteiden ja palveluiden turvallisuus.

Luotettavien tietoturva- ja virustorjuntaohjelmien, kuten Kaspersky Hybrid Cloud Securityn , käytön tulisi myös olla osa toimitusketjujen ensimmäistä puolustuslinjaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit:

Aiheeseen liittyvät tuotteet:

Toimitusketjun hyökkäysten esto

Toimitusketjun turvallisuus on kasvava huolenaihe maailmanlaajuisten yhteenliittymien vuoksi. Tutustu siihen, miten voit suojata toimitusketjusi ja varmistaa pitkän aikavälin kestävyyden.
Kaspersky logo

Aiheeseen liittyviä artikkeleita