Siirry pääsisältöön

Mitä netiketti tarkoittaa?

Netiketti on muodostettu sanoista netti ja etiketti. Netiketti siis kuvailee kunnioittavan ja soveliaan internetviestinnän käyttäytymissäännöt.

Netikettiin viitataan yleensä internetin etikettinä. Ne eivät ole oikeudellisesti sitovia sääntöjä, vaan suositeltuja etikettisääntöjä. Netikettiä sovelletaan yleisimmin kanssakäymiseen tuntemattomien ihmisten kanssa internetissä. Netiketin säännöt vaihtelevat alustasta ja sen osallistujista riippuen. Yleisesti ottaen verkkosivun tai viestintäsovelluksen operaattorin tulee määritellä millaista ja kuinka laajaa netikettiä sovelletaan. On operaattorin vastuulla valvoa, että näitä perussääntöjä noudatetaan ja hänen tulee rangaista niiden rikkomuksista.

banner

Netiketti: Yleiset käyttäytymissäännöt

Kun kommunikoit internetissä, muista aina, että kommunikoit ihmisten kanssa pelkkien tietokoneiden tai älypuhelinten sijaan. Samoin kuin tosielämässä, etikettisääntöjä tarvitaan internetissä. Netiketti on tärkeä haitallisten seuraamusten välttämiseksi.

Alla kuvailemme 20 yleissuositusta internetissä käyttäytymistä koskien. Noudata niitä kommunikoidessasi verkossa.

1. Noudata verkossa samoja käyttäytymissääntöjä kuin tosielämässäkin

Muista verkossa kommunikoidessasi samat etikettisäännöt, joita noudatat jokapäiväisessä elämässäsi. Älä solvaa, provosoi, uhkaile tai loukkaa muita. Kunnioita chattikumppaniesi mielipiteitä ja ilmaise kritiikkiä rakentavasti. Muista, että saatat joutua syytteeseen muiden loukkaamisesta verkossa.

2. Netiketti: Ajattele ihmistä

Ajattele tietokoneen takana istuvaa ihmistä, kun laadit viestisi. Et kommunikoi koneen, vaan todellisten ihmisten kanssa. Mieti mitä ja miten kirjoitat, sillä internet ei unohda mitään! Kuvankaappaus tai kopio viestistäsi on nopea ottaa ja se on olemassa silloinkin, kun päätät poistaa viestisi.

3. Esittele verkossa parhaat puolesi

Internetviestintä on anonyymimpaa kuin tosielämän keskustelut kasvokkain. Siitä johtuen monet käyttäjät eivät ole yhtä pidättyväisiä, vaan he käyttäytyvät verkossa töykeästi, jos esimerkiksi olet heidän kanssaan eri mieltä.

Muista näyttää verkossa parhaat puolesi. Ole aina ystävällinen ja kunnioittava, vaikka olisitkin eri mieltä. Hyvä netiketti muodostuu kunnioituksesta, kohteliaisuudesta ja ammattimaisuudesta.

Vinkki: Yleisesti ottaen on hyvä välttää viestien tai yksittäisten sanojen kirjoittamista suurilla kirjaimilla, vaikka haluaisitkin painottaa kyseisiä osioita. Internetissä suurten kirjainten käyttö tarkoittaa huutamista ja se koetaan yleensä epäkohteliaaksi.

4. Lue ensin, kysy sitten

Onko sinulla kysyttävää jostain? Lue ensin huolellisesti keskustelun aiempien viestien vastaukset. On hyvinkin mahdollista, että joku on jo vastannut kysymykseesi. Jos julkaiset samanlaisen vastauksen kuin joku toinen, se osoittaa muille chattiin osallistujille, että et ole kiinnittänyt keskusteluun paljoakaan huomiota siihen mennessä.

Muista, että keskustelut voivat edetä verkossa hyvin nopeasti. Siksi on tärkeää kerätä kaikki tiedot ennen kysymyksiin vastaamista tai kysymysten kysymistä.

5. Netiketti: Kiinnitä huomiota kielioppiin ja välimerkkien käyttöön

Lue vastauksesi kertaalleen läpi. Tarkista niiden kielioppi, välimerkit ja oikeinkirjoitus. Lukijalle saattaa olla turhauttavaa, jos hänen täytyy yrittää selvittää, mitä huonosti kirjoitetut lauseet tarkoittavat. Lisäksi virheellinen kielioppi vie huomion viestisi päätarkoitukselta.

Kielioppi, oikeinkirjoitus ja välimerkkien käyttö ovat erityisen tärkeitä, kun laadit sähköposteja tai muita viestejä, jotka lähetät työtovereille tai esimiehille. Jos kielioppi ja oikeinkirjoitus eivät ole vahvuuksiasi, älä huoli. Käytä oikeinkirjoituksen apuvälineitä ennen viestin lähettämistä.

Toinen vinkki: Kun laadit sähköposteja, muista aina käyttää sopivaa alku- ja lopputervehdystä. Ne ovat osa netikettiä.

6. Kunnioita muiden yksityisyyttä

Tätä sääntöä pitäisi noudattaa niin jokapäiväisessä kommunikoinnissa kuin työssäkin. Älä lähetä eteenpäin sinulle lähetettyjä viestejä kysymättä ensin alkuperäisen lähettäjän lupaa. Kun lähetät yksityisiä sähköposteja useille vastaanottajille, käytä BCC (piilokopio) -vaihtoehtoa CC (kopio) -asetuksen sijaan. Monet ihmiset eivät halua, että heidän nimiään ja sähköpostiosoitteitaan lähetetään ihmisille, joita he eivät henkilökohtaisesti tunne.

Sama sääntö koskee myös muita ihmisiä sisältävien valokuvien ja videoiden lataamista ja jakamista. Ennen kuin jaat tällaisia yksityistiedostoja, kysy lupa henkilöiltä, joita tiedosto tai kuva koskee.

Lopuksi: Kunnioita muiden yksityisyyttä, äläkä tilaa uutiskirjeitä, tai kirjaudu foorumeihin tai vastaaviin jonkun muun nimellä tai sähköpostiosoitteella.

7. Kunnioita muiden aikaa ja kaistanleveyttä

Elämme maailmassa, joka on paljon nopeatempoisempaa kuin vanhempiemme tai isovanhempiemme maailma. Tietoja voidaan vaivatta lähettää ihmisille ympäri maailman muutamassa sekunnissa. Kuitenkin kaistanleveys, eli kaapeleiden ja kanavien informaatiokapasiteetti on rajoitettu. Samoin on ihmisen kohdalla. Muista rajallinen informaation vastaanottokyky lähettäessäsi viestejä ystävillesi, työtovereillesi tai esimiehillesi.

Ilmaisetko asiasi riittävän nopeasti sähköposteissasi? Onko väitteesi muotoiltu oikein ja ymmärrettävästi? Kukaan ei halua hukata tarpeettomasti aikaa sähköpostiin, jonka keskeinen sisältö on aivan viestin lopussa. Se kuluttaa aikaa ja vaivaa ja on yksinkertaisesti ärsyttävää. Mieti, ketkä todella kannattaa sisällyttää vastaanottajaluetteloon. Loppujen lopuksi muiden ihmisten ajan ja kaistanleveyden kunnioitus on myös osa netikettiä.

8. Anna muiden virheet anteeksi

Jokainen, joka osallistuu verkkofoorumeihin ja verkostoihin on joskus ollut aloittelija. Samoin kuin kaikilla aloilla, voit aloittelijana tehdä virheitä. Verkkokommunikoinnissa virheet voivat olla etiketin noudattamisen tai tapojen puuttuminen.

Niitä ovat esim. kirjoitusvirheet, liiallisen kysymykset tai liian pitkät vastaukset. Tämän vuoksi on tärkeää, että annat muille osapuolille heidän virheensä anteeksi. Jos virheet ovat vähäpätöisiä, niihin ei kannata reagoida lainkaan. Jos tapahtuu iso virhe, kuten virheellinen siteeraus, suurilla kirjaimilla kirjoitettu viesti tai kieliopin ja välimerkkien puuttuminen, lähettäjälle on syytä huomauttaa yksityisviestissä.

Vinkki: Kaikki eivät välttämättä tunnista sarkasmia kirjoitetussa muodossa. Siksi on parempi pysyä objektiivisena. Jos haluat ilmaista sarkasmia ystävien tai läheisten työtovereiden kesken, käytä emojeja kuten hymiöitä tai GIF-kuvia. Huolellisesti valitut emojit voivat täydentää viestiäsi.

9. Netiketti: Älä käytä valtaasi väärin

Internetissä, kuten tosielämässäkin, joillakin ihmisillä on enemmän valtaa kuin muilla. Foorumeissa moderaattoreilla, asiantuntijoilla tai järjestelmänvalvojilla yrityksissä. Jos sinulla on enemmän valtaa kuin muilla, sinulla ei ole oikeutta väärinkäyttää valtaasi.

Älä vakoile työtovereitasi tai chatin osallistujia vain siksi, että sinulla on teknisesti mahdollisuus tehdä niin. Järjestelmänvalvojien ei pitäisi koskaan lukea yksityisiä sähköposteja tai tutkia yrityksen palkka-asteikkoa.

10. Auta pitämään sanasodat hallinnassa

Fleimeillä tarkoitetaan viestejä, jotka sisältävät aggressiivista henkilökohtaista kritiikkiä tai hyökkäyksiä henkilöä vastaan. Ryhmächateissä kuumentunut keskustelu usein muuttuu fleimisodaksi eli sanasodaksi. Jos joudut osaksi tällaista keskustelua, pysyttäydy sen ulkopuolella. Muista aina, että sinun pitäisi kohdella muita niin kuin haluat itseäsi kohdeltavan. Kirosanat eivät kuulu netikettiin.

Muista myös, että loukkaukset ja uhkailut saattavat johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin. Hillitse siis houkutuksesi kommentoida loukkaavasti myös kuumentuneissa keskusteluissa. Osoita sen sijaan esimerkillistä internetkäyttäytymistä.

11. Ymmärrä, missä olet verkkoympäristössä

Netikettiä tulkitaan eri tavoin eri paikoissa internetissä. Esimerkiksi juorujen levittäminen TV-keskusteluryhmässä on aivan tavallista. Jos kuitenkin teet niin vakavassa keskusteluryhmässä, joudut nopeasti epäsuosioon. Siksi on tärkeää ymmärtää, missä olet internetissä.

Tämä tarkoittaa myös, että ollessasi uudella alueella, joka ei ole sinulle tuttu, katsele ympärillesi ja opettele oikea käyttäytymistapa. Ota selville, kuinka muut ihmiset kommunikoivat keskenään tässä verkkoympäristössä ja mukaudu heidän tapoihinsa.

12. Vihapuhe ja netiketti

Niin kutsuttu internetin vihapuhe on kasvava ongelma ennen kaikkea sosiaalisessa mediassa. Sitä esiintyy usein valokuvien ja julkaisujen loukkaavissa kommenteissa. Tietyt osapuolet koordinoivat toistuvasti toimia, joissa he yhteisvoimin pyrkivät ainoastaan levittämään vihakommentteja. Tällaisten toimien uhreiksi joutuvat mm. sosiaaliset ja uskonnolliset ääriryhmät, ja ulkomaalaiset tai tummaihoiset ihmiset.

Mitä voit tehdä vihapuhetta vastaan? Jos huomaat loukkaavia kommentteja internetissä, sinun pitäisi ilmoittaa niistä verkkosivun tarjoajalle. Sosiaalisessa mediassa aivan julkaisun alapuolella saattaa olla vaihtoehto, jolla siitä voi raportoida. Sivun tarjoajat ovat laillisesti velvoitettuja poistamaan 24 tunnin kuluessa sisältö, joka on selvästi laitonta.

Lisäksi voit aktiivisesti lähestyä vihapuheiden levittäjiä ja yrittää mitätöidä heidän lausuntonsa ja lisäksi kouluttaa vihapuheisiin syyllistyneitä. On suositeltavaa pyytää väitettyjä "faktoja" ja asettua selkeästi vihaa vastaan. Suuntaa keskustelu positiivisempaan suuntaan. Missään tapauksessa sinun ei pitäisi reagoida vihalla tai loukkauksilla. Saatat joutua niistä vastuuseen.

Netiketti: Lasten turvallisuussäännöt

Internet rikastuttaa kaikkien jokapäiväistä elämää niin koulussa kuin työssäkin. Se kuitenkin sisältää joitakin riskejä ja haittapuolia, kuten pimeän verkon. Keskustele lapsesi kanssa ja selitä internetin mahdolliset riskit. Kunnioita lapsesi yksityisyyttä ja selitä hänelle seuraavat lasten internetin käyttöä koskevat säännöt:

13. Lapset internetissä: Älä luovuta henkilötietojasi

Nykyisinä sosiaalisen median, henkilöllisyysvarkauksien ja käyttäjien manipuloinnin aikoina on erittäin tärkeää pitää henkilötiedot salassa! Lapsesi ei pitäisi missään tilanteessa jakaa salasanojaan tai henkilötietojaan, kuten nimeään, osoitettaan tai puhelinnumeroaan verkossa. Myös koulun ja harrastuskerhojen nimet pitäisi säilyttää salaisina.

14. Käytä neutraalia nimimerkkiä

Varmista, että lapsesi käyttää chattihuoneissa neutraalia nimimerkkiä. Sen ei pitäisi koskaan paljastaa lapsesi henkilöllisyyttä. Neutraali nimimerkki myös takaa, että muut eivät tunne oloaan loukatuksi tai naurunalaiseksi.

15. Netiketti ja botti-/trollijulkaisut

Niin kutsutut botit ovat tietokoneohjelmia, jotka yleensä suorittavat tehtävän automaattisesti ilman, että ihmisten täytyy puuttua asiaan. Sosiaalisen median kanavilla botit julkaisevat kommentteja tai jopa omia julkaisujaan.

Usein ne julkaisevat roskapostia foorumeilla tai julkaisujen alla olevissa kommenteissa. Se on ärsyttävää ja aikaa vievää, sillä tällaiset vastaukset pitää tunnistaa ja poistaa. Botit eivät siksi ole osa netikettiä ja niitä pitäisi välttää, jos mahdollista.

16. Lasten internetin käytön säännöt: Älä luota chatin osallistujiin

Lapsesi pitäisi aina lähestyä tuntemattomia terveellä epäilyksellä. Et koskaan tiedä, kuka piilottelee hauskan profiilikuvan ja -nimen takana. Lapsesi ei esimerkiksi pitäisi koskaan tavata tuntematonta henkilöä vain siksi, että he tulevat hyvin juttuun chatissa. Kyseessä saattaa olla aikuinen, jolla on pahoja aikeita.

Sinun pitäisi myös selittää lapsellesi, että hän ei saa lisätä tuntemattomia ystäväkseen sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa tai Instagramissa. Lapsesi ei myöskään pitäisi yksinkertaisesti avata sähköposteja ja muita viestejä ja ladata niiden liitteitä. Hän saattaa vahingossa ladata troijalaisen tai muun haittaohjelman.

17. Reiluus ennen kaikkea: Älä sulje pois ketään

Jos lapsesi viestittelee yksityisryhmässä, hänen ei pitäisi kirjoittaa sisäpiirin vitsejä, joita kaikki ryhmän jäsenet eivät ymmärrä. Silloin on parempi lähettää kyseiselle henkilölle yksityisviesti. Muiden chatin osallistujien ei pitäisi kokea oloaan ulkopuolisiksi. Netikettiin kuuluvat arvot, kuten suvaitsevuus, kunnioitus ja avuliaisuus. Se tarkoittaa, että vain kaikkien osaamaa kieltä tulisi käyttää.

Koulun ryhmächateissa lapsesi pitäisi aina varmistaa, että kaikki chatin jäsenet ovat samalla tasolla esimerkiksi kertauksen tai esitelmän aikana. Kun lapsesi kertoo aiheesta, joka ei ole kaikille selvä, on hyvä vastata aihetta koskeviin kysymyksiin.

18. Lasten netiketti: Pidä viestisi lyhyenä ja selkeänä

Julkaisujen, vastausten ja jopa kysymysten pitäisi olla mahdollisimman lyhyitä ja selkeitä. Kukaan ei halua lukea liian pitkää tekstiä, joka ei lisää tietoa aiheesta.

Kömpelö kieli ja toisto vain tukkii chatteja ja foorumeita. Lisäksi kirjoitusvirheet tekevät tekstistä vaikean lukea ja ymmärtää. Ketjukirjeiden lähetys eteenpäin ei kuulu kunnioittavaan verkkoviestintään.

19. Netiketti ja verkko-oppiminen (vinkkejä oppilaille)

Koronapandemian seurauksena lähes kaikki kouluopetus annetaan verkossa. Niin kutsuttu kotikoulu, eli oppiminen kotona, on uusi haaste, joka oppilaiden, opettajien ja vanhempien pitää yhdessä ratkaista. Tässä on joitakin vinkkejä kotona opiskeluun:

  • Lasten tulisi tukea toisiaan esimerkiksi vastaamalla luokkatovereiden kysymyksiin chatissa.
  • Opasta lastasi, että hänen ei pitäisi tallentaa digitaalisesti tai ottaa näyttökuvia oppitunneista pyytämättä siihen ensin opettajan lupaa.
  • Kohtelias ja kunnioittava sävy on ehdoton vaatimus kotikoulussa.
  • Lapsi ei saa luovuttaa koulun antamia salasanoja ja kirjautumistietoja kolmansille osapuolille missään tilanteissa.
  • Lasten pitäisi olla valmiina muutama minuutti ennen tunnin alkua, jotta he voivat aloittaa ajoissa. Opetusmateriaalin pitäisi olla valmiina ja videokonferenssiin tarvittavan kameran tulisi olla päällä. Varmista, että lapsesi pukeutuu tavalla, joka sopii kouluun.
  • Oppilaiden pitää puhua, jos heillä on kysyttävää tai kommentoitavaa. Sen jälkeen oppilaan pitää mykistää mikrofoninsa, jotta hän ei häiritse oppituntia taustamelulla.

20. Luota lapseesi

Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä mainittakoon tärkein lasten internetin käyttöä koskeva sääntö: Luota lapseesi. Loppujen lopuksi et voi jatkuvasti tarkkailla lapsen tekemisiä, kun hän opiskelee tietokoneen, älypuhelimen tai tabletin avulla. Lapsesi oppii parhaiten omien kokemustensa kautta. Luota hänen kykyihinsä ja vältä valvomasta koko ajan hänen tekemisiään internetissä. Yleensä riittää tietää, että lapsi voi pyytää apuasi, jos pahin tapahtuu.

Yhteenveto

Jos noudatat yllä mainittuja netiketin sääntöjä, et koe ongelmia verkkoviestinnässä jokapäiväisessä elämässä, luokassa tai töissä. Lisäksi työtoverisi ja esimiehesi kiinnittävät positiivista huomiota kunnioittavaan ja ystävälliseen käytökseesi.

Varsinkin lasten on tärkeää oppia oikeat internetin etiketin säännöt jo nuorena. Sosiaalinen kanssakäyminen, oikeat etikettisäännöt ja hyvä käytös ovat internetissä yhtä tärkeitä kuin tosielämässä.

Nämä turvallisuusratkaisut sisältävät lapsilukot internetissä käyttöä varten:

Kaspersky Safe Kids

Kaspersky Total Security

Kaspersky Security Cloud

Mielenkiintoisia artikkeleita vanhemmille muista verkkoa käsittelevistä aiheista:

10 parasta tapaa lopettaa kyberkiusaaminen

Mitä verkkourkinta on?

Avain turvalliseen kotikouluun

Netiketti: Internetin käytön 20 sääntöä sinulle ja lapsillesi

Mitä netiketti on? ✓ Näiden 20 säännön avulla sinä ja lapsesi opitte oikean käyttäytymisen internetissä ja verkkoviestinnässä. ✓
Kaspersky Logo